by
on
under
Permalink

TV-reklam för internetsajter

shutterstock_102143884

Går man tillbaka tillräckligt länge fanns det inte ens reklam på tv. Allt som fanns var SVT och de har aldrig gjort och får inte sända reklam. Men nu har vi kommit så långt att företag som exklusivt finns på nätet köper reklaminslag på tv.

Detta kanske ser som ganska underligt, men man kan ju inte påstå att tv-tittare och internetanvändare är två separata grupper. Och många tv-kanaler har ju trots allt sina egna program även på nätet.

Saken är ju den att bara för att ett nytt medium dyker upp betyder inte det att äldre medier kan fortsätta vara användbara. Det är ju trots allt många företag som fortfarande annonserar i tidningar.

En våg av tv-reklam som började dyka upp för inte allt för länge sedan är ju reklam för nätcasinon. Detta är ett fenomen som har växt sig riktigt stort över åren och många har nog stött på reklamer som den nedan från Thrills Casino som började sändas i Februari 2014.

En annan sajt som varit väldigt duktig på att synas på tv är sportbutiken Sportamore. De har varit väldigt tydliga med sina ambitioner redan när de först slog upp sina virtuella portar 2010. De anser att tv-reklam är ett mycket passande medium att använda sig av, även om de är en internetbaserad verksamhet.

När man använder sig av tv-reklam når man ut till många personer på en och samma gång på ett sätt som är svårare att åstadkomma på nätet, i tv så kommer ju inte reklamen som en liten del av skärmen som ju är normen när man surfat på nätet. Istället får man ta upp hela skärmen även om det bara är för en kort stund.

Sedan kan man ju inte neka att många som tittar på tv fortfarande har sin mobil inom räckhåll och kan snabbt gå ut på sajten som det görs reklam för med bara några klick.